Verantwoording manifestatie

Hoofddoel
De bezoeker wordt zich bewust van zijn beeldvorming wat betreft ex-gedetineerden.

Onderbouwing
Iedereen heeft wel een bepaald beeld over ex-gedetineerden. Wij willen dit beeld aan het licht brengen op de manifestatie. We willen dat de bezoeker tijdens de manifestatie na gaat denken over zijn/haar beeld over ex-gedetineerden.
De psychologie gaat ervan uit dat je een persoon kunt beoordelen op verschillende manieren. Een van die manieren is de contacthypothese. Deze theorie gaat ervan uit dat contact tussen groepen leidt tot afname van vooroordelen en discriminatie. Wij willen de bezoekers niet fysiek in contact brengen met de doelgroep, maar mentaal en fictief. Wij hebben ervoor gekozen geen fysiek contact te bewerkstelligen, omdat dit erg confronterend kan zijn voor beide groepen.
Dit mentale en fictieve contact krijgt de vorm van interactief en informatief contact met de bezoekers. (Vandenbroeck, 2013)

De Eerste Indruk Estafette

Smartdoel
Aan het eind van het spel zijn de deelnemers zich bewust van hun eerste indruk/vooroordeel. Dit meten wij doormiddel van de nabespreking. Tijdens de nabespreken confronteren wij de bezoekers namelijk met hun vooroordeel.

Waarom & onderbouwing
We houden een Eerste Indruk Estafette, omdat we erachter willen komen hoe sterk de eerste indruk is bij de bezoekers. Volgens de sociale context theorie is de eerste indruk doorslaggevend als het aankomt op beoordeling. Dit wordt het primary-effect genoemd. Dit effect gaat ervan uit dat de eerste gebeurtenissen in een reeks de meeste indruk maken, beter onthouden worden en het oordeel beïnvloeden (Zimbardo et al., 2013).

De diversiteitcirkel

Smartdoel
Aan het eind van het spel hebben wij de deelnemers kennis aangereikt over ex-gedetineerden. Dit meten wij doormiddel van het stellen van de volgende vragen: Wat vonden jullie van het spel en wat hebben jullie ervan geleerd?

Waarom & onderbouwing
Uit een onderzoek van socioloog Jos Verhagen is gebleken dat Nederlanders vrij weinig over (ex)gedetineerden weten, maar dat ze wel allemaal een duidelijke mening over het onderwerp hebben (Het Gevangenis Museum, z.j.). Omdat, mensen weinig weten over onze doelgroep willen wij via de diversiteitcirkel informatie verschaffen, om zo ook hun eerste beeldvorming te veranderen. Ook laat de diversiteitcirkel de diversiteit zien van de doelgroep, want doormiddel van de feitjes leren de bezoekers doe divers de doelgroep is. 
Categorisering kan er toe leiden dat we personen over een kam scheren. Door een groep personen in een bepaalde categorie te plaatsen, zien we vooral de overeenkomsten tussen die personen. Zo ontstaan stereotypen: ideeën die we hebben over een bepaalde groep. Stereotypen zijn een gevolg van de menselijke neiging om de wereld te categoriseren. Het zijn simplificaties (het op overdreven wijze vereenvoudigen van een probleem of situatie) van de werkelijkheid die deels berusten op werkelijke overeenkomsten tussen de leden van een groep en deels op onze neiging die overeenkomsten te overdrijven en de onderlinge verschillen te onderschatten
De Media spelen bij dit alles een belangrijke en grote rol. Zij verspreiden en bevestigen namelijk de stereotypen beelden die in de samenleving aanwezig zijn (Vonk, 2006).

Aankleding kraam

We hebben ervoor gekozen om duiven op te hangen en hier uitspraken op te zetten van ex-gedetineerden. Wij hebben hier voor gekozen, omdat deze uitspraken laten zien hoe ex-gedetineerden graag gezien willen worden. Dit zijn ook de uitspraken van de ex-gedetineerden die wij geïnterviewd hebben. Wij hebben juist gekozen voor de duiven, omdat deze een positiever beeld geven en omdat de gedetineerden nu vrij zijn, maar ook vrij willen zijn van de vooroordelen van de mensen in de maatschappij.

Door een afbeelding of foto te gebruiken geef je jouw boodschap extra kracht. Je laat hiermee zien dat jij de doelgroep begrijpt door ze emotioneel te raken, te verrassen iets te leren of je te identificeren. Door beelden maak je, jouw boodschap aantrekkelijker (Herngreen, 2013).

Ook hebben wij voor onze kraam een recht pad gemaakt dat staat voor het ‘rechte pad’ hiermee willen wij illustreren dat ex-gedetineerden ook het goede pad kiezen.

Veel mensen zijn visueel ingesteld. Hierdoor nemen ze gemakkelijker en onthouden ze beter informatie wanneer de informatie in de vorm van een afbeelding wordt getoond. Een plaatje zegt meer dan duizend woorden (Oord, 2012). Bij onze boodschap wordt het nog eens extra gevisualiseerd, omdat het letterlijk wordt uitgebeeld.

Extra elementen

Wij delen als beloning voor de winnaars lolly’s uit. Op deze manier willen wij meer deelnemers lokken, maar er ook voor zorgen dat de bezoekers zicht goed inzetten tijdens de activiteit. Op deze manier stimuleren wij de extrinsieke motivatie. Het verlangen om een activiteit uit te voeren omwille van een externe consequentie (externe prikkels), zoals een beloning. Bijvoorbeeld: cijfers, eten, drinken, lof en seks (Zimbardo et al., 2013).


Link literatuurlijst