Terugblik/ Vooruitblik
Ondanks dat je probeert je
vooroordeel uit te stellen heb je toch een bepaalde beeldvorming over iedere
doelgroep. Wij denken dat veel mensen bij de doelgroep ex-gedetineerde een
overeenkomende beeldvorming hebben. Om deze beeldvorming te schetsen denken wij
in veel gevallen een wat ruigere, akelige man met tatoeages en stoere praat.
We hebben veel onderzoek gedaan
naar de doelgroep. Als je op internet naar informatie gaat zoeken vind je
eigenlijk nergens iets positiefs over de doelgroep. De media zorgt ervoor dat
ex-gedetineerde altijd in het kwade daglicht staan. Op theoretisch gebied
hebben wij ons voldoende geïnformeerd en laten informeren door het volgen van
hoorcolleges en het leren van de toets stof voor de BOK-toets.
Nadat we ons georiënteerd hadden
over de doelgroep hebben we één op één interviews gehad. Een aantal leden van
de subgroep hebben een bezoek gebracht aan stichting Hangout en de overige
groepsleden hebben iemand gevonden vanuit hun persoonlijke kring. We hebben ervoor
gekozen om niet allemaal dezelfde instelling te bezoeken om zoveel mogelijk
verschillende informatie en verschillende (sub)groeperingen binnen de doelgroep
te leren kennen. Veel mensen denken namelijk meteen aan mensen uit de lagere
klasse bij het woord ex-gedetineerde terwijl dit lang niet altijd het geval is.
De interviews en de gesprekken
die we hebben gehad met de doelgroep en het personeel in stichting Hangout
hebben onze beeldvorming over de groepering beïnvloed. Door middel van contact
met de doelgroep zie je niet alleen hun stoere, ruige kant maar kom je ook
achter hun verhaal en zie je dat ze zich ook kwetsbaar op durven te stellen,
wat wij erg bijzonder vonden.
Omdat we bij verschillende
instellingen en/of persoonlijke connecties interviews hebben gehouden komen de
veranderingen in onze beeldvorming uiteraard niet overeen. De beeldvorming
ex-gedetineerde zoals wij die voorheen hadden kwam vrij veel overeen met de
realiteit van hoe de cliënten waren bij stichting Hangout, in ieder geval op
uiterlijk gebied. Deze beeldvorming werd wel sterk beïnvloed door de gesprekken
die we met ze gevoerd hebben. Er zit namelijk niet een ‘enge’ ex-gedetineerde
voor je, er zit een volwaardig mens voor je met een verhaal en dit mens heeft
ook zijn sterke en zwakke, positieve en negatieve kanten net als iedereen.
Buiten de interviews met de
cliënten zijn twee mensen van onze subgroep samen met een aantal studenten uit
een andere subgroep ook nog een interview gehad met iemand die al 35 jaar in de
gevangenis werkt. Hier hebben we ook veel uit gehaald wat betreft de
beeldvorming en hebben wij geluisterd naar zijn beeldvorming met betrekking tot
de doelgroep met de jaren is veranderd en hoe hij hier nu mee omgaat in
vergelijking met 35 jaar geleden. Dit interview zal geplaats worden bij de
andere interviews onder het tabblad praktijkervaring.
Op donderdag 19 juni zullen wij
samen met de andere subgroep ook nog een rondleiding krijgen door het
veiligheidshuis in Roermond om ons verder te verdiepen in de praktijk en
zodoende tot een beter verhaal te komen op de manifestatie.
Ons hoofddoel van de manifestatie
is dat we de bezoekers bewust laten worden van hun eigen beeldvorming over de
doelgroep. Ook vinden we het belangrijk om te laten zien dat de doelgroep heel
erg variërend is en je niet aan iemands uiterlijk kan zien hoe ze van binnen
zijn/denken. We gaan proberen de doelgroep op een grappige/luchtige manier te
confronteren met hun eigen beeldvorming over de doelgroep en ze hiermee een
stuk bewuster van zichzelf en de beeldvorming te laten worden. Wanneer ze zich
bewuster worden kan er misschien zelfs iets veranderen aan hun beeldvorming
maar de bewustwording is de eerste stap en dus ook de stap waar wij op doelen
met de manifestatie. We zorgen dat de kraam er creatief uitziet en maken
hierbij gebruik van agogische middelen. We combineren spel met informatief om
de interesse van de bezoekers er zo veel mogelijk bij de houden. Hiermee
bedoelen wij dat wanneer je informatief en spel splitst, er een grote kans is
dat de bezoekers alleen geïnteresseerd zijn in het stukje spel en dit gaat ten
koste van de boodschap die wij aan de bezoekers mee willen geven.