Terugblik/vooruitblik

Terugblik/ Vooruitblik

Ondanks dat je probeert je vooroordeel uit te stellen heb je toch een bepaalde beeldvorming over iedere doelgroep. Wij denken dat veel mensen bij de doelgroep ex-gedetineerde een overeenkomende beeldvorming hebben. Om deze beeldvorming te schetsen denken wij in veel gevallen een wat ruigere, akelige man met tatoeages en stoere praat.

We hebben veel onderzoek gedaan naar de doelgroep. Als je op internet naar informatie gaat zoeken vind je eigenlijk nergens iets positiefs over de doelgroep. De media zorgt ervoor dat ex-gedetineerde altijd in het kwade daglicht staan. Op theoretisch gebied hebben wij ons voldoende geïnformeerd en laten informeren door het volgen van hoorcolleges en het leren van de toets stof voor de BOK-toets.

Nadat we ons georiënteerd hadden over de doelgroep hebben we één op één interviews gehad. Een aantal leden van de subgroep hebben een bezoek gebracht aan stichting Hangout en de overige groepsleden hebben iemand gevonden vanuit hun persoonlijke kring. We hebben ervoor gekozen om niet allemaal dezelfde instelling te bezoeken om zoveel mogelijk verschillende informatie en verschillende (sub)groeperingen binnen de doelgroep te leren kennen. Veel mensen denken namelijk meteen aan mensen uit de lagere klasse bij het woord ex-gedetineerde terwijl dit lang niet altijd het geval is.

De interviews en de gesprekken die we hebben gehad met de doelgroep en het personeel in stichting Hangout hebben onze beeldvorming over de groepering beïnvloed. Door middel van contact met de doelgroep zie je niet alleen hun stoere, ruige kant maar kom je ook achter hun verhaal en zie je dat ze zich ook kwetsbaar op durven te stellen, wat wij erg bijzonder vonden.

Omdat we bij verschillende instellingen en/of persoonlijke connecties interviews hebben gehouden komen de veranderingen in onze beeldvorming uiteraard niet overeen. De beeldvorming ex-gedetineerde zoals wij die voorheen hadden kwam vrij veel overeen met de realiteit van hoe de cliënten waren bij stichting Hangout, in ieder geval op uiterlijk gebied. Deze beeldvorming werd wel sterk beïnvloed door de gesprekken die we met ze gevoerd hebben. Er zit namelijk niet een ‘enge’ ex-gedetineerde voor je, er zit een volwaardig mens voor je met een verhaal en dit mens heeft ook zijn sterke en zwakke, positieve en negatieve kanten net als iedereen.

Buiten de interviews met de cliënten zijn twee mensen van onze subgroep samen met een aantal studenten uit een andere subgroep ook nog een interview gehad met iemand die al 35 jaar in de gevangenis werkt. Hier hebben we ook veel uit gehaald wat betreft de beeldvorming en hebben wij geluisterd naar zijn beeldvorming met betrekking tot de doelgroep met de jaren is veranderd en hoe hij hier nu mee omgaat in vergelijking met 35 jaar geleden. Dit interview zal geplaats worden bij de andere interviews onder het tabblad praktijkervaring.
Op donderdag 19 juni zullen wij samen met de andere subgroep ook nog een rondleiding krijgen door het veiligheidshuis in Roermond om ons verder te verdiepen in de praktijk en zodoende tot een beter verhaal te komen op de manifestatie.

Ons hoofddoel van de manifestatie is dat we de bezoekers bewust laten worden van hun eigen beeldvorming over de doelgroep. Ook vinden we het belangrijk om te laten zien dat de doelgroep heel erg variërend is en je niet aan iemands uiterlijk kan zien hoe ze van binnen zijn/denken. We gaan proberen de doelgroep op een grappige/luchtige manier te confronteren met hun eigen beeldvorming over de doelgroep en ze hiermee een stuk bewuster van zichzelf en de beeldvorming te laten worden. Wanneer ze zich bewuster worden kan er misschien zelfs iets veranderen aan hun beeldvorming maar de bewustwording is de eerste stap en dus ook de stap waar wij op doelen met de manifestatie. We zorgen dat de kraam er creatief uitziet en maken hierbij gebruik van agogische middelen. We combineren spel met informatief om de interesse van de bezoekers er zo veel mogelijk bij de houden. Hiermee bedoelen wij dat wanneer je informatief en spel splitst, er een grote kans is dat de bezoekers alleen geïnteresseerd zijn in het stukje spel en dit gaat ten koste van de boodschap die wij aan de bezoekers mee willen geven.