Draaiboek manifestatie


Draaiboek Manifestatie

1. De Eerste Indruk Estafette
Wie
Koen & Nick

Wat
Bij deze estafette gaat het om de interactie met het publiek en om de eerste indrukken (Primary effect). Allereerst worden de bezoekers onderverdeeld in teams. Er zijn twee teams met ieder een speler die tegen elkaar gaan strijden. Beide teams krijgen elk zeventien gezichten van zowel gedetineerden, ex-gedetineerden als burgers zonder een crimineel verleden. Het is de bedoeling dat elk team zo snel mogelijk een onderverdeling maakt tussen ex-gedetineerd/gedetineerd en geen crimineel verleden. Het team dat als eerste klaar is, krijgt 1 bonuspunt. Na afloop wordt de score berekend door het aantal goede antwoorden te belonen met een punt. Het team met de meeste punten wint. Hij/zij ontvangt een lolly.

Waar
lokaal 0.39

Wanneer
26 juni van 10 tot 14. De activiteit duurt ongeveer 5/10 minuten per keer.

Smartdoel
Aan het eind van het spel zijn de deelnemers zich bewust van hun eerste indruk/vooroordeel. Dit meten wij doormiddel van de nabespreking. Tijdens de nabespreken confronteren wij de bezoekers namelijk met hun vooroordeel.

Waarom
We houden een Eerste Indruk Estafette, omdat we erachter willen komen hoe sterk de eerste indruk is bij de bezoekers. Volgens de sociale context theorie is de eerste indruk doorslaggevend als het aankomt op beoordeling. Dit wordt het primary-effect genoemd. Dit effect gaat ervan uit dat de eerste gebeurtenissen in een reeks de meeste indruk maken, beter onthouden worden en het oordeel beïnvloeden (Zimbardo et al., 2013).

Hoe
We zullen deze activiteit uitvoeren door allereerst deelnemers te werven. Dit doen we door onze marktkraam aantrekkelijk te maken. De marktkraam wordt o.a. vormgegeven door quotes die de ex-gedetineerden uitgesproken hebben. Een voorbeeld van deze quote is: "Mijn juridische straf heb ik uitgezeten en ondergaan, maar mijn maatschappelijke straf ervaar ik nog elke dag.
Vervolgens leggen wij de deelnemers uit dat zij zo snel mogelijk een onderverdeling moeten maken van wel of geen (ex)gedetineerden en vragen wij naar hun beeldvorming over deze doelgroep. Zij plakken dan hun keuze bij wel of geen. Ook wordt er verteld dat de gene die als eerste klaar is een bonus punt krijgt. Op het eind worden de punten bij elkaar opgeteld (bij iedere goede keuze een punt) en gekeken wie er gewonnen heeft. De winnende groep krijgt een lolly. Na afloop wordt er besproken waarom de deelnemers voor wel of geen gekozen hebben en worden er kwaliteiten van verschillende (ex) gedetineerden verteld die tussen het spel zitten.

Materialen
Spelborden
-    Foto’s gezichten
-   (Emmers)
-    Lolly’s


2. De diversiteitscirkel


Wie
Mandy & Fleur

Wat
Wij hebben een draaiende diversiteitscirkel gemaakt(zie filmpje). Hierbij hebben wij bij iedere dimensie van de diversiteitscirkel vragen geformuleerd. Hierdoor verschaffen wij informatie/feitjes aan de bezoekers over onze doelgroep.

Waar
lokaal 0.39

Wanneer
26 juni van 10 tot 14. De activiteit duurt ongeveer 5/10 minuten per keer.

Smartdoel
Aan het eind van het spel hebben wij de deelnemers kennis aangereikt over ex-gedetineerden. Dit meten wij d.m.v. het stellen van de volgende vragen: Wat vonden jullie van het spel en wat hebben jullie ervan geleerd?  

Waarom
Uit een onderzoek van socioloog Jos Verhagen is gebleken dat Nederlanders vrij weinig over (ex)gedetineerden weten, maar dat ze wel allemaal een duidelijke mening over het onderwerp hebben (Het Gevangenis Museum, z.j.). Omdat, mensen weinig weten over onze doelgroep willen wij via de diversiteitcirkel informatie verschaffen, om zo hun eerste beeldvorming te veranderen. Ook laat de diversiteitcirkel de diversiteit zien van de doelgroep, want doormiddel van de feitjes leren de bezoekers doe divers de doelgroep is. 
Categorisering kan er toe leiden dat we personen over een kam scheren. Door een groep personen in een bepaalde categorie te plaatsen, zien we vooral de overeenkomsten tussen die personen. Zo ontstaan stereotypen: ideeën die we hebben over een bepaalde groep. Stereotypen zijn een gevolg van de menselijke neiging om de wereld te categoriseren. Het zijn simplificaties (het op overdreven wijze vereenvoudigen van een probleem of situatie) van de werkelijkheid die deels berusten op werkelijke overeenkomsten tussen de leden van een groep en deels op onze neiging die overeenkomsten te overdrijven en de onderlinge verschillen te onderschatten
De Media spelen bij dit alles een belangrijke en grote rol. Zij verspreiden en bevestigen namelijk de stereotypen beelden die in de samenleving aanwezig zijn (Vonk, 2006).

Hoe
Er worden twee teams gemaakt. Dan is het de bedoeling dat een deelnemer aan de diversiteitcirkel draait. Wanneer de cirkel stopt bij een van de gebieden, wordt er een vraag gesteld. De deelnemers moeten dan raden welk antwoord juist is, doormiddel van a,b,c of een percentage. Dit schrijven zij op een krijtbord. Diegene die het dichts in de buurt zit of het antwoord correct heeft, krijgt een punt. Dit wordt tot 6 keer toe gedaan en de gene met de meeste goede antwoorden wint en ontvangt een lolly. Op het eind van het spel wordt door de begeleider de volgende vragen gesteld: Wat vonden jullie van het spel en wat hebben jullie ervan geleerd?  

Materialen
-      De diversiteitcirkel
-      Blad met stellingen
-  Krijtborden
-      Lolly’s


Tijdschema

8:30
Iedereen is aanwezig. Verzamel in de kantine

8:30 – 8:40
Spullen verzamelen en klaarleggen in lokaal 0.39

8:40 tot 9:50
1.   Eerst afspreken hoe wij de kraam en ruimte willen gaan inrichten.
2.   Vervolgens houden Koen & Nick zich bezig met het rechte pad
3.   Fleur & Mandy zich met de kraam. Dit houd in: Het ophangen van de vogels, monteren van de borden van de estafette en het ophangen van de scoren stand van de estafette. Ook wordt er een plek gezocht voor de diversiteitcirkel.

10:00 – 14:00
Tijdens de manifestatie begeleiden Koen & Nick het estafettespel en Mandy & fleur de diversiteitcirkel. Alle groepsleden geven informatie over de vogels en beantwoorden eventuele vragen.

11:30 – 12:00
Beoordeling door de beoordelende docenten. Alle groepsleden beantwoorden vragen van de docenten. Mandy maakt een overzicht van de criteriapunten en welke activiteit en doel daaraan gekoppeld is.

14:00 – 14:30
de kraam wordt afgebroken en alles wordt opgeruimd. De verdeling zoals bij de opbouw wordt vermeld, wordt aangehouden

14:30-15:00
Gezamenlijke afsluiting manifestatie en prijsuitreiking namens MBO studenten in de sporthal

Link literatuurlijst