Wie
Koen & Nick
Wat
Wat
Bij deze estafette
gaat het om de interactie met het publiek en om de eerste indrukken (Primary effect). Allereerst worden de
bezoekers onderverdeeld in teams. Er zijn twee teams met ieder een speler die
tegen elkaar gaan strijden. Beide teams krijgen elk zeventien gezichten van
zowel gedetineerden, ex-gedetineerden als burgers zonder een crimineel
verleden. Het is de bedoeling dat elk team zo snel mogelijk een onderverdeling
maakt tussen ex-gedetineerd/gedetineerd en geen crimineel verleden. Het team
dat als eerste klaar is, krijgt 1 bonuspunt. Na afloop wordt de score berekend
door het aantal goede antwoorden te belonen met een punt. Het team met de
meeste punten wint. Hij/zij ontvangt een lolly.
Waar
Waar
lokaal 0.39
Wanneer
Wanneer
26 juni van 10 tot
14. De activiteit duurt ongeveer 5/10 minuten per keer.
Smartdoel
Aan het eind van
het spel zijn de deelnemers zich bewust van hun eerste indruk/vooroordeel. Dit meten
wij doormiddel van de nabespreking. Tijdens de nabespreken confronteren wij de
bezoekers namelijk met hun vooroordeel.
Waarom
We houden een
Eerste Indruk Estafette, omdat we erachter willen komen hoe sterk de eerste
indruk is bij de bezoekers. Volgens de sociale context theorie is de
eerste indruk doorslaggevend als het aankomt op beoordeling. Dit wordt het primary-effect
genoemd. Dit effect gaat ervan uit dat de eerste gebeurtenissen in een reeks de
meeste indruk maken, beter onthouden worden en het oordeel beïnvloeden (Zimbardo et al., 2013).
Hoe
We zullen deze
activiteit uitvoeren door allereerst deelnemers te werven. Dit doen we door
onze marktkraam aantrekkelijk te maken. De marktkraam wordt o.a. vormgegeven door quotes die de ex-gedetineerden uitgesproken hebben. Een voorbeeld van deze
quote is: "Mijn juridische straf heb ik uitgezeten en ondergaan, maar mijn
maatschappelijke straf ervaar ik nog elke dag.
Vervolgens leggen
wij de deelnemers uit dat zij zo snel mogelijk een onderverdeling moeten maken
van wel of geen (ex)gedetineerden en vragen wij naar hun beeldvorming over deze doelgroep. Zij plakken dan hun keuze bij wel of geen. Ook
wordt er verteld dat de gene die als eerste klaar is een bonus punt krijgt. Op
het eind worden de punten bij elkaar opgeteld (bij iedere goede keuze een punt)
en gekeken wie er gewonnen heeft. De winnende groep krijgt een lolly. Na afloop
wordt er besproken waarom de deelnemers voor wel of geen gekozen hebben en
worden er kwaliteiten van verschillende (ex) gedetineerden verteld die tussen
het spel zitten.
Materialen
- Spelborden
- Spelborden
-
Foto’s gezichten
- (Emmers)
-
Lolly’s
2. De diversiteitscirkel
Wie
Mandy & Fleur
Wat
Wat
Wij hebben een draaiende diversiteitscirkel gemaakt(zie filmpje). Hierbij hebben wij bij iedere dimensie van de diversiteitscirkel vragen geformuleerd. Hierdoor verschaffen wij informatie/feitjes aan de bezoekers over onze
doelgroep.
Waar
lokaal 0.39
Wanneer
Wanneer
26 juni van 10 tot
14. De activiteit duurt ongeveer 5/10 minuten per keer.
Smartdoel
Aan het eind van
het spel hebben wij de deelnemers kennis aangereikt over ex-gedetineerden. Dit meten
wij d.m.v. het stellen van de volgende vragen: Wat vonden jullie van
het spel en wat hebben jullie ervan geleerd?
Waarom
Uit een onderzoek van socioloog Jos
Verhagen is gebleken dat Nederlanders vrij weinig over (ex)gedetineerden weten,
maar dat ze wel allemaal een duidelijke mening over het onderwerp hebben (Het
Gevangenis Museum, z.j.). Omdat, mensen weinig weten over onze doelgroep willen
wij via de diversiteitcirkel informatie verschaffen, om zo hun eerste
beeldvorming te veranderen. Ook laat de diversiteitcirkel de diversiteit zien
van de doelgroep, want doormiddel van de feitjes leren de bezoekers doe divers
de doelgroep is.
Categorisering kan er toe leiden dat we personen over een kam scheren. Door een groep personen in een bepaalde categorie te plaatsen, zien we vooral de overeenkomsten tussen die personen. Zo ontstaan stereotypen: ideeën die we hebben over een bepaalde groep. Stereotypen zijn een gevolg van de menselijke neiging om de wereld te categoriseren. Het zijn simplificaties (het op overdreven wijze vereenvoudigen van een probleem of situatie) van de werkelijkheid die deels berusten op werkelijke overeenkomsten tussen de leden van een groep en deels op onze neiging die overeenkomsten te overdrijven en de onderlinge verschillen te onderschatten
Categorisering kan er toe leiden dat we personen over een kam scheren. Door een groep personen in een bepaalde categorie te plaatsen, zien we vooral de overeenkomsten tussen die personen. Zo ontstaan stereotypen: ideeën die we hebben over een bepaalde groep. Stereotypen zijn een gevolg van de menselijke neiging om de wereld te categoriseren. Het zijn simplificaties (het op overdreven wijze vereenvoudigen van een probleem of situatie) van de werkelijkheid die deels berusten op werkelijke overeenkomsten tussen de leden van een groep en deels op onze neiging die overeenkomsten te overdrijven en de onderlinge verschillen te onderschatten
De Media spelen
bij dit alles een belangrijke en grote rol. Zij verspreiden en bevestigen
namelijk de stereotypen beelden die in de samenleving aanwezig zijn (Vonk,
2006).
Hoe
Er worden twee teams gemaakt. Dan is het de
bedoeling dat een deelnemer aan de diversiteitcirkel draait. Wanneer de cirkel
stopt bij een van de gebieden, wordt er een vraag gesteld. De deelnemers
moeten dan raden welk antwoord juist is, doormiddel van a,b,c of een percentage. Dit schrijven zij op een krijtbord. Diegene die het dichts in de buurt zit of het antwoord correct heeft, krijgt een punt. Dit wordt tot 6 keer toe gedaan en de
gene met de meeste goede antwoorden wint en ontvangt een lolly. Op het eind van het spel wordt door de begeleider de
volgende vragen gesteld: Wat vonden jullie van het spel en wat hebben jullie
ervan geleerd?
Materialen
-
De diversiteitcirkel
-
Blad met
stellingen
- Krijtborden
- Krijtborden
-
Lolly’s
Tijdschema
8:30
Iedereen is
aanwezig. Verzamel in de kantine
8:30 – 8:40
Spullen verzamelen
en klaarleggen in lokaal 0.39
8:40 tot 9:50
1.
Eerst afspreken
hoe wij de kraam en ruimte willen gaan inrichten.
2.
Vervolgens houden
Koen & Nick zich bezig met het rechte pad
3.
Fleur & Mandy
zich met de kraam. Dit houd in: Het ophangen van de vogels, monteren van de
borden van de estafette en het ophangen van de scoren stand van de estafette.
Ook wordt er een plek gezocht voor de diversiteitcirkel.
10:00 – 14:00
Tijdens de
manifestatie begeleiden Koen & Nick het estafettespel en Mandy & fleur de
diversiteitcirkel. Alle groepsleden geven informatie over de vogels en
beantwoorden eventuele vragen.
11:30 – 12:00
Beoordeling door
de beoordelende docenten. Alle groepsleden beantwoorden vragen van de docenten.
Mandy maakt een overzicht van de criteriapunten en welke activiteit en doel
daaraan gekoppeld is.
14:00 – 14:30
de kraam wordt afgebroken en alles wordt opgeruimd. De verdeling zoals bij de opbouw wordt vermeld, wordt
aangehouden
14:30-15:00
Gezamenlijke
afsluiting manifestatie en prijsuitreiking namens MBO studenten in de sporthal
Link literatuurlijst