donderdag 5 juni 2014

HC 12: Agogiek en diversiteit 2 (andragogiek) en HC 15 Agogiek en Diversiteit 2 (Gerontagogiek)

de opdracht
Neem jullie eigen groepering als uitgangspunt en probeer inzicht te verkrijgen in de levensloop van een of meerdere personen uitde groepering. Bij voorkeur selecteren jullie iemand die de leeftijd > 50 jaar heeft.
-       Ga na welke belangrijke levenservaringen deze persoon heeft meegemaakt (life-events) en welke betekenis deze ervaringen hebben voor keuzes die hij/zij heeft gemaakt.
-       Analyseer deze belangrijke levenservaringen vanuit het personalistische model alsook vanuit het generalistische model
-       Probeer te achterhalen welke toekomstverwachting deze persoon heeft en op welke wijze hij zelf vorm /invloed uitoefent op de realisering hiervan  
-       Probeer te achterhalen welke belangrijke levenservaring /levenswijsheid deze persoon wilt doorgeven aan jongeren anno 2014.

Scheiding van ouders -> weinig vertrouwen in liefde en familie. Hierdoor heeft de cliënt problemen met het opbouwen van relaties.

Een of beide ouders verslaafd aan alcohol of drugs -> slecht voorbeeld en beïnvloeding van de normen en waarden. Dit heeft invloed gehad op het feit dat de cliënt zelf ook drugs is gaan gebruiken.

In detentie gezeten als gevolg van delicten -> realiseren dat het niet goed gaat, tijd om te reflecteren op zichzelf. Hierdoor heeft de cliënt motivatie gekregen om zichzelf te beteren.

De cliënt wil aan jongeren anno 2014 meegeven dat je altijd je hoofd boven water moet houden en dat je niet te snel naar drugs moet grijpen. Drugs laat je dingen doen die je normaal gesproken niet (snel) zou doen.
Bewaar je zelfstandigheid omdat niet iedereen te vertrouwen is en je er in sommige situaties toch altijd alleen voor staat. Denk na voordat je iets doet om spijt en ellende te voorkomen.