woensdag 21 mei 2014

Hoorcollege 8 Psychologie en Diversiteit 3

Mandy

Je zit nu zelf aan het eind van de adolescentie of in het begin van de jong-volwassenheid. Je staat voor de ontwikkelingsopgave je identiteit te vinden en die te gaan delen.
-     Wat vraagt dat nu van jou?
Op dit moment vraagt het ontwikkelen van mijn eigen identiteit heel veel. Door dat ik mijn eigen normen en waarden aan het vormen ben loop ik steeds met mijzelf te worstelen. Er zijn dingen die ik graag anders wil zien/doen en om dat te hervormen vind ik heel moeilijk. Ik ben eigenwijs en neem minder snel dingen van ander mensen aan, omdat zelf mijn eigen mening wil ontwikkelen.

-     In hoeverre zijn (pestervaringen of ervaringen die je ontwikkelingstaak gefrustreerd hebben) van invloed op jou? Zijn sommige ontwikkelingsopgaven je beter afgegaan dan andere?
Ik heb zelf een pestverleden en dit heeft zeker effect op mij gehad en nog steeds. Ik ervaar dit nu doordat ik nog steeds bang ben voor reacties van anderen waardoor bang ben om feedback te geven. Echter frustreert mij de reactie wel van de andere en blijf ik er zelf mee lopen. Ik ben mij er wel van bewust dat als ik er wel wat van zeg het de lucht kan klaren. Zo hebben verschillende life-events ervoor gezorgd dat sommige ontwikkelingsopgaven bij niet helemaal soepel zijn verlopen.

-     Wat maakt jou tot de persoon die je nu bent?
Ik heb veel in mijn leven mee gemaakt. Hier ben ik echter niet teleurgesteld over, want het geeft mij wel zo gemaakt zoals ik nu ben. Ik ben bijvoorbeeld een aantal mensen verloren waaronder op een jongen leeftijd mijn vader.

-     Wat maakt degene die jij interviewt tot wie hij is? Welke (pest)ervaringen en huidige ontwikkelingsopgave zijn voor deze persoon bepalend?
Deze vraag kan ik pas beantwoorden na het interview

Michelle
Je eigen identiteit vinden en deze te delen is geen gemakkelijke opgave. Je moet je 
heel goed open kunnen stellen en je eigen zwakke maar ook goede eigenschappen 
leren kennen. Maar hier blijft het niet bij, je moet ook deze eigenschappen uitdiepen 
en kijken waar ze vandaan komen, ze accepteren en er mee om leren gaan. Ik 
draag een aantal ervaringen mee uit mijn verleden die ik eigenlijk al heel lang weg 
aan het drukken ben. Met deze opleiding en de opdrachten die we moeten uitvoeren 
word ik bijna gedwongen om deze ervaringen toch op te roepen omdat ze me 
maken wie ik nu ben en het is belangrijk om me ook van mijn zwakke kanten 
bewust te worden.

Koen

- Wat vraagt dat nu van jou? 
   Het bepalen van een identiteit voor mij geen lastige keuze. Ik heb nooit heel lang getwijfeld          tussen verschillende identiteiten en heb altijd mijn eigen plan getrokken. Ik koos voor de weg        en vrienden die aansloten bij mijn normen en waarden. 

- In hoeverre zijn (pestervaringen of ervaringen die je ontwikkelingstaak gefrustreerd 
   hebben) van invloed op jou? Zijn sommige ontwikkelingsopgaven je beter afgegaan            dan andere?    Pestervaringen in het verleden hebben wel degelijk een rol gespeeld bij mijn identiteitsvorming. 
   Door deze ervaringen meegemaakt te hebben heb ik een bepaald beeld gekregen bij de 
   gedachtegang over pesten, treiteren e.d. Mensen in je omgeving die aan deze pesterijen            meegaan vermijdt je. Tot voorkort had ik het lef niet om iets te zeggen tegen deze “pesters”,      inmiddels durf ik deze pesters (als ik zie dat iemand gepest wordt) aan te spreken. 

- Wat maakt jou tot de persoon die je nu bent? 
   De persoon die ik nu ben is gevormd door mijn opvoeding, mijn omgeving en mijn eigen normen 
   en waarden die ik zo goed mogelijk probeer te hanteren. Ik heb keuzes gemaakt binnen mijn 
   vriendengroepen e.d. Mijn inmiddels ex- vriendin heeft ook veel betekend in mijn 
   identiteitsvorming. 

- Wat maakt degene die jij interviewt tot wie hij is? Welke (pest)ervaringen en huidige 
   ontwikkelingsopgave zijn voor deze persoon bepalend? 
   Ik heb nog geen interview afgenomen met een ex- gedetineerde en weet dus ook niet in              hoeverre dit een rol voor hem gespeeld heeft.

Nick

- Wat vraagt dat nu van jou?
   
Het vraagt van mij inzet en openheid. Het leren van je eigen mening 

   geven ook al denken andere en anders over dan jou. Het gaat erom een EIGEN identiteit te 
   ontwikkelen en niet die af te leiden van andere. 

- In hoeverre zijn (pestervaringen of ervaringen die je ontwikkelingstaak gefrustreerd          hebben) van invloed op jou?
   Zijn sommige ontwikkelingsopgaven je beter afgegaan dan andere? Ik ben mijn 
   ontwikkelingsfases goed doorlopen naar mijn mening. Alleen heeft de scheiding van mijn ouders 
   voor frustraties gezorgd. 
  
- Wat maakt jou tot de persoon die je nu bent?
   Net als ieder ander de ontwikkeling die je 
doormaakt vanaf levensjaar 0 en alles wat je                meemaakt in deze fases. Bij mij heeft alleen de scheiding mij "belemmert" al ben ik er naar mijn      mening sterker door geworden. 

- Wat maakt degene die jij interviewt tot wie hij is?
   Welke (pest)ervaringen en huidige 
ontwikkelingsopgave zijn voor deze persoon bepalend? Deze      vraag kan ik nog niet beantwoorden. 

Fleur
- Wat vraagt dat nu van jou? 
   Ik weet wie ik ben, maar ik merk dat ik het steeds gemakkelijker vindt om mijn identiteit 
   met anderen te delen. Ik vindt dit makkelijker, omdat hij mij niet meer zo sterk 
   bezighoudt wat anderen van mij denken. Deze houding vraagt openheid van mij, iets wat 
   niet meteen mijn sterkste kant is. Ik laat niet meteen het achterste van mijn tong zien. 

- In hoeverre zijn (pestervaringen of ervaringen die je ontwikkelingstaak 
gefrustreerd hebben) van invloed op jou? 
   Pestervaringen hebben ervoor gezorgd dat ik niet snel liet zien wie ik ben. Dit omdat ik 
   bang was beoordeelt te worden door anderen. 

- Wat maakt jou tot de persoon die je nu bent? 
   Mijn opvoeding en school. Dit omdat ik vooral vanuit mijn opvoeding heb meegekregen 
   dat je je school voor jezelf doet. Daarnaast heb ik in mijn opvoeding meegekregen dat 
   niet meteen het hoogste woord hoeft te hebben. 

- Wat maakt degene die jij interviewt tot wie hij is? Welke (pest)ervaringen en 
huidige ontwikkelingsopgave zijn voor deze persoon bepalend? 
   N.v.t.